Het Formule 1 circus is weer begonnen. Nou heb ikzelf helemaal niks met formule 1 of “onze Max”. Voor mij is de formule 1 als “24 mannen in een auto, die in een optocht zo hard mogelijk rondjes rijden en aan het einde wint Lewis Hamilton”. Ik begrijp ook niet dat mensen daar op TV uren naar kunnen kijken, laat staan er heel veel geld voor over hebben om het van een verre afstand (nauwelijks) te kunnen zien.
Maar daar wil ik het niet over hebben.
Het gaat me over de sponsor van “onze Max”, die rode stier. Wat die rode stier betreft sta ik er dubbel in. Marketing technisch gezien vind ik het geniaal. Dat moet je die man toch nageven. Stop 33 cl ranja in een blikje met een rode stier erop, vraag er vervolgens veel geld voor en verkoop er zoveel dat je een formule 1 renstal kunt sponsoren. En het werkt! Knap toch?
Waar ik moeite mee heb is dat heel veel van die blikjes in de berm terecht komen. Weggegooid door die rode stier mannen die denken dat ze er energie van krijgen als ze het drinken. Nu zullen veel mensen zeggen dat je de fabrikant niet verantwoordelijk kunt houden voor het gedrag van de consumenten. Dat lijkt me nou een typisch VVD idee, de markt lost het zelf op. Dus niet, zo is de afgelopen jaren wel gebleken.
Die rode stier mag van mij best een deel van zijn winst gebruiken om Max rondjes te laten rijden, maar laat hem dan ook meebetalen aan de gevolgen van zijn succes, zijnde de rotzooi in de berm. Per jaar een paar ton overmaken aan Natuurmonumenten lijkt me redelijk. Als ik daar het bonnetje van mag zien raap ik met plezier de blikjes uit de berm.
De filosofische ZAPper.