Eten en drinken

Eten en drinken

We komen elke 2 weken langs dezelfde route en het is onvoorstelbaar hoeveel flesjes en blikjes er in die 2 weken al weer zijn weggegooid. Door die vaste bezoeken is de gemiddelde smaak goed op te maken: Coca cola, Red Bull en Dommelsch bier. Van de flesjes is ‘gewoon water’ de meest voorkomende smaak.  

En dat laatste begrijp ik nou niet. Een flesje water kost 89 cent voor een halve liter (ah.nl), thuis komt voor dat geld bijna 2000 liter uit de kraan (Brabant water: 46 cent/m3) . Dat betekent dat je voor diezelfde 89 cent bijna 4000 flesjes kunt vullen. Dat is 10 jaar lang een flesje per dag! En als ik dan een flesje opraap wat nog halfvol is ben ik helemaal verbaasd. 

Ging het vorige aflevering over bijzondere vondsten, deze keer een verhaal over de grootste massa: flesjes en blikjes. En wederom vele vragen. 

Etenswaren liggen er ook vaak. Soms valt uit alle opgeraapte resten een complete lunch samen te stellen, brood, broodjes, beleg, soms zelfs zalm en carpaccio. Wie koopt er carpaccio en gooit dat vervolgens in de berm? Heeft diegene zich na aankoop gerealiseerd dat ie rauw vlees van een dooie koe ging eten en zich daarna bedacht? Geen idee, ik zou het graag willen weten. 

Iets wat me ook bezig houdt: McDonalds. De dichtstbijzijnde vestiging zit op 10 kilometer afstand. Dat betekent dat iemand die de zak in Riethoven weggooit er toch al 15 minuten mee in de auto heeft gezeten. Op het moment dat de zak leeg is moet die blijkbaar direct weggegooid. Komt dat door de geur? Als je voorbij een frietttent loopt en je hebt honger dan ruikt het heerlijk, maar heb je net gegeten dan stinkt het.  Anders kan ik het niet verklaren.  Of zou mevrouw niet mogen weten dat meneer ongezond buiten de deur heeft gesnackt? 

Al met al geeft zo’n verzameling een bepaald beeld en inzicht in de smaak van de gemiddelde rommelwerper. Een socioloog zou er op kunnen afstuderen. Ik zou graag in contact komen met een ZAP-werkverschaffer, niet om te veroordelen maar alleen om proberen te achterhalen wat de onderliggende reden van het weggooien is.
Wie durft? Anonimiteit is gewaarborgd. Mail de redactie als je mee wilt doen. 

Volgende keer: de invloed van de media. 
De filosoferende ZAPper.